Ons project

Circulaire en duurzame fietsenstalling Eindhoven

Voor het stationsgebied van Eindhoven hebben we in samenwerking met de Architecten CIE een circulaire en duurzame fietsenstalling ontworpen. Er is  plaats voor 5000 rijwielen en het gebouw wordt modulair, demontabel en flexibel opgebouwd. Aan circulariteit wordt specifiek vormgegeven doordat er veel bouwmaterialen hergebruikt worden. Denk hierbij aan treinruiten voor transparante gevels, treindeuren als entreedeur en hergebruikte treinvloeren voor de verdiepingsvloeren. De karakteristieke voorgevel van het gebouw bestaat uit opgemetselde trottoirtegels die op de locatie zelf vrijkomen.

Iconische uitstraling

Het project geeft uitdrukking aan de wens van ProRail en de gemeente Eindhoven die een nieuwe fietsenstalling willen realiseren die hoog scoort op de aspecten circulariteit en duurzaamheid. Door de iconische uitstraling komt de ambitie tot uiting dat de fietsenstalling een voorbeeldproject op deze gebieden zal vormen. Deze fietsenstalling, gelegen tussen busstation Neckerspoel en de Vestdijktunnel, telt straks samen met de aan de andere kant van het station geplande stalling onder het stationsplein bij oplevering (gepland 2022) ruim 10.000 fietsplekken, drie keer zoveel als nu.

Tijdelijk gebouw door toekomstscenario

Het Eindhovense stationsgebied is sterk in ontwikkeling. Ook op de locatie van de stalling is grootschalige projectontwikkeling gepland. De stalling Neckerspoel zal daarvoor wellicht binnen 20 jaar plaats moeten maken. Dat is een belangrijke reden voor de circulaire aanpak van dit project. Het gebouw kan in elementen gedemonteerd worden en zo eenvoudig worden verplaatst en hergebruikt.

Duurzame oplossingen

Bij het ontwerp hebben we samen met de Architecten CIE gekozen voor de volgende duurzame en circulaire oplossingen:

  • Het vermijden van heipalen (funderen op staal);
  • Zo min mogelijk bestaande elementen slopen, maar hergebruiken;
  • Hergebruik van spoorstaven als constructief dragend element;
  • Houten constructie-elementen die zorgen voor CO2-opslag en mogelijk hergebruik;
  • Zo min mogelijk materiaalgebruik en waar mogelijk hergebruikte materialen
  • Toepassen van droge demontabele verbindingen.

Bijzonderheden

In het ontwerp worden bestaande materialen zoals treinruiten en treinvloeren hergebruikt. Maar ook de gevelpanelen van het bestaande gebouw Noordzicht, dat aangepast wordt. De herbruikbare bakstenen worden gevoegd met kalkmortel zodat hergebruik ook later weer mogelijk is. De gesloten gevels aan de buitenzijde van het fietsgebouw worden voorzien van zonnepanelen. Door de sedum begroeiing en zonnepanelen op het dak wordt het gebouw energieneutraal én natuurinclusief!

Ook de aannemer die het bijzondere bouwwerk straks gaat realiseren zal door de opdrachtgevers worden uitgedaagd om het circulaire en duurzame karakter van het gebouw te versterken.

Movares heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Architekten Cie b.v. en W/E adviseurs.

Lees hier het blog van architect Hans Hammink

LocatieEindhoven
Periode2008 - 2020
ArchitectHans Hammink (Architecten Cie) Paul van der Ree (studioSK, Movares)
KlantProRail

Fiets; hét Nederlandse vervoermiddel!

Wij zien de fiets als hét vervoermiddel dat uitstekend past binnen het duurzaamheidsdenken en een fysiek en economisch gezonde stad. Vandaar dat Movares een bijdrage...
Lees verder

Fietsparkeren

Hoewel de fiets weinig ruimte inneemt, kan bij grote aantallen het parkeren ervan toch een punt van aandacht zijn. Zo is het fietsparkeren bij stations…

Lees verder