De organisatie van de Floriade is in 2012 in handen van de gemeente Venlo. De Floriadebrug over de A73 fungeert als visitekaartje en verbindt het voorterrein met het hoofdterrein van de landschap- en tuinbouwtentoonstelling. In samenwerking met architect Gerard Extra verzorgde Movares in opdracht van Ballast Nedam Infra (BNI) het ontwerp en de engineering op basis van de Cradle-to-Cradle filosofie. Na afloop van de Floriade wordt de brug opgenomen in de regionale fietspadenstructuur.

De brug kenmerkt zich door constructieve logica. Een gunstige constructie betekent minder massa en efficiënt materiaalgebruik. Zo kon bespaard worden in de constructies en fundering. De toegepaste materialen hebben een zeer lange levensduur, zijn onderhoudsvriendelijk, verouderen mooi en hebben een chique uitstraling. De brug is op staal gefundeerd, waardoor in de ondergrond weinig aan werkzaamheden hoefde te gebeuren. Het complete materiaalpakket is her te gebruiken.

Vraag van de opdrachtgever

“Maak een prijswinnend ontwerp voor een stalen brug over de snelweg en een onderdoorgang onder de Venrayseweg, welke beiden geschikt zijn voor fiets- en voetgangersverkeer, waardoor het voorterrein en het hoofdterrein van Floriade met elkaar verbonden wordt.”

Uitgevoerde werkzaamheden

Movares heeft het voorontwerp van de brug uitgewerkt. Voor het definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp had Movares zowel een ontwerpende als een toetsende functie. Vanuit de afdelingen wegontwerp en bruggen en viaducten is een integraal ontwerp geleverd. Dit is getoetst voor de brug, de onderdoorgang en het bijbehorende grondwerk.

Bijzonderheden

  • De onderaannemers worden geselecteerd d.m.v. een zogenaamde Prestatie Inkoop.
  • De brug is verlicht met LED-verlichting en wordt voorzien van sensoren die een ‘Digital Addressable Light Interface’ (DALI-protocol) aansturen. Hierdoor wordt de lichtintensiteit automatisch aangepast aan de lichtsterkte in de omgeving en de bewegingen van passanten op de brug. Hiermee wordt het lichtniveau aangepast aan de situatie en het energieverbruik waardoor veel energie wordt bespaard en de levensduur van armaturen wordt vergroot.
  • De gehele brug is bespannen met ETFE-doek (Ethyl Tetra Fluor Ethyleen). Dit semi-transparante doek zorgt voor afscherming van de voetgangers naar de snelweg en is een toevoeging aan de stroomlijn van de brug. In het midden is het doek ook bovenop de constructie aangebracht waardoor een gedeeltelijke overdekking ontstaat.

Kenmerken van dit project

 
LocatieVenlo, Limburg
ArchitectEdwin Meegens (studioSK) en Gerard Extra
 
Periode2010 - 2011
KlantBallast Nedam Infra (BNI)