Om berekend te zijn op zwaarder goederenvervoer in de toekomst besloot ProRail twee enkelsporige vakwerkbruggen over het Twentekanaal te vervangen door een nieuwe tweesporige brug. De stalen brug is zwart en valt op door zijn moderne vormgeving. Door de kleur steekt de spoorbrug mooi af bij de witte autobrug die iets verderop ligt. Bij de omwonenden valt de zwarte brug in de smaak, zij noemen hem al ‘Black Beauty’.

Uitgevoerde werkzaamheden

De architecten en constructeurs van Movares hebben zich vanaf het begin gericht op het ontwerp van een brug die goed past bij de andere bruggen over het Twentekanaal, maar zich daarvan tegelijkertijd ook duidelijk onderscheidt. Belangrijke verschillen zijn het materiaal – staal in plaats van beton –, de moderne uitstraling en de zwarte kleur.

 

 

Bijzonderheden

De brug heeft twee losstaande bogen die naar elkaar toebuigen en slechts op enkele plaatsen zijn verbonden met een ronde buis. De bogen worden naar het midden toe steeds slanker en hebben een driehoekige vorm, waarbij de onderzijde van de bogen in een punt eindigen. De driehoekige oplegpunten steken als glimmende diamanten buiten het betonnen landhoofd uit en contrasteren hiermee doordat ze glad zijn, en afgewerkt met roestvrij staal.

De bevestiging van de bovenleiding is volledig in het ontwerp geïntegreerd, waarbij rekening is gehouden met een overgang van de huidige spanning van1,5 kV naar 15 kV of zelfs 25 kV in de toekomst.

Nominatie Staalprijs 2006

 Black BeautyBlack BeautyBlack Beauty

Kenmerken van dit project

 
LocatieEefde, Gelderland
Architectir. Paul van de Ree / ir. Tjerk van de Lune
 
Periode2005 - Heden
KlantProRail

Word jij onze nieuwe collega?