Voor de veiligheid op het spoor is het noodzakelijk dat seinen en borden buiten op exact dezelfde plek staan zoals in de documentatie is beschreven. ProRail, RIGD-LOXIA, Ordina, TU Delft en Movares werken samen om met behulp van digitale beeldherkenning te controleren of de SWOD-tekeningen (OBE-, OR- en OS-bladen) overeenkomen met de werkelijke situatie buiten. Met een digitale camera op de schouwtrein worden opnames van de buitensituatie gemaakt. Het grote voordeel van digitaal schouwen is dat de informatie veel sneller en efficiƫnter op grote schaal kan worden vergaard, geanalyseerd en geborgd.

Digitaal schouwen maakt deel uit van het programma SpoorData van ProRail. Dit programma wil spoorinformatie breed toegankelijk maken voor alle spelers in de spoorbranche.

Zie het artikel in ons relatiemagazine QS over SpoorData.

Senior adviseur Digitaal Documentbeheerbob.bos@movares.nl+316 - 53 50 26 65

Vraag van de opdrachtgever

ProRail heeft Movares gevraagd de tekeningen aan te passen aan de actuele buitensituatie.

Uitgevoerde werkzaamheden

Aan de start van het project hebben we actief deelgenomen aan de ontwikkeling van Argus. We hebben intensief samengewerkt om de input te leveren voor het opstellen van de specificaties van de te maken software. In de tweede fase, die nu loopt, worden we ingezet om de opnames te analyseren en te verwerken op de betreffende tekeningen.

Samenwerking

Dit project is een samenwerking tussen ProRail, RIGD-LOXIA, Ordina, TU Delft en Movares

Innovatie een van onze pijlers

Beeldherkenning is in de spoorse wereld een nieuwe manier om objecten te herkennen en te analyseren.

Kenmerken van dit project

 
LocatieNederland
 
Periode2015 - Heden
KlantProRail

Wie zijn onze experts?

Senior adviseur Digitaal Documentbeheerbob.bos@movares.nl+316 - 53 50 26 65

Word jij onze nieuwe collega?