Het continue beeld van de spoorlijn wordt versterkt door een doorlopend randelement dat altijd het onderste deel van de geluidsschermen vormt. Dit randelement heeft een akoestische werking ter plaatse van de aarden baan en een constructieve werking ter plaatse van de kunstwerken. Het randelement draagt het geluidsscherm ter plaatse van een kunstwerk. Het geluidsscherm is een architectonisch ontworpen scherm, dat ter plaatse van de aarden baan dicht is en ter plaatse van de kunstwerken en perrons transparant. Het scherm is op de aarden baan 15 graden schuin geplaatst.

Optimale bescherming tegen vernieling en graffiti
Vernieling en graffiti van geluidsschermen zijn aan de orde van de dag. Na langdurig overleg tussen architect, gemeente en Welstand, heeft de architect partijen kunnen overtuigen om te investeren in een specifiek ontwerp in plaats van een geheel transparant glazen geluidsscherm. Een ontwerp waarbij de buitenste twee lagen bestaan uit een gemêleerd patroon van verschillende roostertypen die de geluidwerende tussenlaag beschermen tegen vernieling en graffiti.

De roosters geven een dusdanige oneffenheid aan de grote oppervlakten geluidsscherm, dat graffiti niet tot z’n recht zal komen, waardoor het spuiten op het scherm wordt ontmoedigd. Het geïntegreerde scherm is zo ontworpen dat het zowel de functie van geluidsscherm als van baanafscherming vervult.

Het stalen referentieontwerp is in bouwteamverband met deelname van studioSK doorontwikkeld tot een innovatief aluminium geluidsscherm.

Vraag van de opdrachtgever

‘Maak een  geluidsscherm dat zowel graffitibestendig als  vandaalbestendig is’

Kenmerken van dit project

 
LocatieSpoor Leidsche Rijn
ArchitectPaul van der Ree
 
KlantProRail, Gemeente Utrecht

Kennisgebieden

Wie zijn onze experts?


Word jij onze nieuwe collega?