De Eilandbrug is de brug over de IJssel in de N50 bij Kampen. De brug bestaat uit vaste aanbruggen, een tuibrug voor de hoofdoverspanning en een openbascule beweegbare brug. Omdat het bedienings- en besturingssysteem van de brug snel veroudert, is de brug aangepast aan de nieuwe richtlijnen voor brugtechniek. Adviesbureau voor mobiliteits- en energieoplossingen Dynniq heeft het ontwerp gemaakt voor de bediening en besturing van de Eilandbrug. Movares heeft voor Dynniq een analyse uitgevoerd volgens de FMEA-methode (Failure Modes and Effects Analysis) om de beschikbaarheid van de bediening en besturing van de brug te kunnen berekenen.
Vraag van de opdrachtgever
Aantonen dat de beschikbaarheid van de bediening en besturing van de beweegbare Eilandbrug in Kampen voldoet aan de gestelde eisen.
Uitgevoerde werkzaamheden
Het berekenen van de beschikbaarheid hebben we uitgevoerd door het toepassen van de analysemethode FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) in combinatie met een foutenboom. In de FMEA hebben we samen met de opdrachtgever in een aantal sessies vastgesteld welke componenten in het systeem zitten en wat hun faalwijzen zijn. Per faalwijze hebben we bepaald wat het effect is op de beschikbaarheid van het systeem. De faalwijzen met effect op de beschikbaarheid zijn opgenomen in de foutenboom met een frequentie van falen en de bijbehorende functiehersteltijd. De foutenboom bepaalt de niet-beschikbaarheid van het systeem. Dynniq was zeer tevreden met het resultaat.
Locatie | Kampen |
---|---|
Periode | 2016 - 2016 |
Klant | Dynniq |
Movares combineert de kennis en ervaring van een grote hoeveelheid RAMS-methoden met inhoudelijke kennis van technische systemen en hun gebruik.