Boogbrug in de spoorlijn Amsterdam – Utrecht, over het Amsterdam-Rijnkanaal te Utrecht.

De moderne uitstraling van de brug weerspiegelt een imago van comfort, hoogwaardig transport en hogesnelheids-treinen. Ze accentueert de entree tot de stad Utrecht bij de passage van het Amsterdam-Rijnkanaal. Passanten hebben een prachtig panorama over de omgeving door de ranke hangconstructie heen. Met een imposante overspanning van 237 meter is het de grootste spoorbrug van ons land, uitgevoerd in staal-beton.

 

Door de enkele gesplitste boog hebben we een heldere en eenvoudige vorm gerealiseerd. Dit is essentieel voor de visueel ruimtelijke kwaliteit bij een toekomstig ensemble van meerdere bruggen op één locatie. De nieuwe brug ligt naast de bestaande spoorbrug, die op termijn vervangen zal worden door eenzelfde type als de nieuwe brug. Ook hebben wij voor de gemeente Utrecht een variantenstudie gedaan voor een derde, autoverkeersbrug naast de spoorbruggen.

Als expert in het ontwerpen van stalen bruggen maakte Movares het referentieontwerp van de Werkspoorbrug en stelde de specificatie-eisen op. Ook verzorgden wij de backoffice tijdens de bouwfase (controle berekeningen, tekeningen en uitvoeringsdocumenten). Bovendien was Movares verantwoordelijk voor de directievoering.

LocatieUtrecht
Periode2002 - Heden
Architectir. Paul van der Ree / ir. Edwin Megens
KlantProRail