Zevenaar derde spoor stelt grensovergang Zevenaar na 12 dagen weer in dienst

Afgelopen weekend is in Zevenaar de tweede grote treinvrije periode succesvol afgesloten. In twaalf dagen zijn onder meer drie wissels verwijderd en is een nieuwe wissel ingebracht. Deze nieuwe wissel is een hogesnelheidswissel met een lengte van meer dan 130 meter. Gelijktijdig met de civieltechnische spooraanpassing zijn Nederlandse en Duitse spoorbeveiligingsinstallaties gewijzigd en is de bovenleidingconstructie en bijbehorende 25kV voedingsinstallatie aangepast.

Multidisciplinaire samenwerking
De realisatie van het derde spoor in Zevenaar wordt in opdracht van ProRail uitgevoerd door Dura Vermeer Railinfra, in samenwerking met Movares en Heijmans. Na realisatie van dit project is ProRail klaar voor de lang besproken driesporige doortrekking van de Betuweroute Duitsland die voldoet aan internationaal gemaakte afspraken. 

Derde indienststelling
Eind november wordt, als laatste onderdeel van het project, het (onbeveiligde) stuk derde spoor tot aan de grens doorgetrokken, geëlektrificeerd en afgesloten met een stootjuk. De Betuweroute is dan gereed voor de Duitse aansluiting.