Persbericht – Zaterdag 16 april: nieuwe stations Houten worden geopend

donderdag 14 april 2011

Na meer dan tien jaar van voorbereiding en bouwen is het zo ver: de nieuwe stations Houten en Houten Castellum worden feestelijk geopend. Advies- en ingenieursbureau Movares tekende voor  ontwerp en engineering van beide stations in opdracht van spoorbeheerder ProRail. De stations en de spoorverdubbeling die ermee gepaard gaat, maken deel uit van het vergroten van de spoorwegcapaciteit tussen Vleuten en Geldermalsen, het zgn. project VleuGel. Beide nieuwe stations hebben een middenperron met aan iedere zijde twee sporen. De buitenste sporen zijn bedoeld voor intercity’s.

Het nieuwe station Houten vormt het kloppend hart van het vernieuwde stadcentrum. De herinrichting van de openbare ruimte zorgt voor opheffen van barrières en herstel van stedelijke verbindingen. De vier sporen van het nieuwe station Houten liggen op een hoogte van 1.80m op een lang viaduct. Dit maakt een doorkijk tussen oostelijk en westelijk gedeelte mogelijk, wat bijdraagt aan een veilig gevoel. In de ruimte onder de sporen is een fiets¬trans¬ferium gerealiseerd voor 2000 fietsen. Zeven pylonen dragen de lange perronoverkapping en de sporenplaat. De  futuristische perronoverkapping  is 175 meter lang en biedt maximaal comfort aan de reiziger. Vanaf het lichte en overzichtelijke eilandperron kijkt men uit over de stad. De pylonen dragen ook de 6m meter hoge glazen geluidschermen. Het totaal vormt een herkenbaar baken in het centrum.

 

Houten Castellum

In de Vinexwijk Houten Castellum ligt het station ook op de kruising van de sporen en de belangrijkste oost-westverbinding voor langzaam verkeer. Station Houten Castellum ontsluit de gelijknamige  nieuw¬bouw¬wijk.  De vormgeving van deze halte past in de reeks van nieuwe stations langs het  Randstadspoornetwerk rond Utrecht. Movares levert een belangrijke bijdrage aan dit netwerk. Stations die eerder zijn ontworpen en gerealiseerd door Movares zijn o.a. Utrecht Zuilen, Vleuten, Amersfoort Vathorst en Tiel Passewaaij.

Houten CS 2

Het station in Houten heeft een hooggelegen middenperron. Het heldere overzichtelijke perron biedt uitzicht over de stad.


HoutenCS

De 175m lange overkapping van het nieuwe station in Houten is opgehangen aan zeven pylonen. De pylonen dragen ook de zes meter hoge geluidschermen. Er is goed te zien dat de spoorverdubbeling net past tussen de bestaande bebouwing.Het station in Houten heeft een hooggelegen middenperron. Het heldere overzichtelijke perron biedt uitzicht over de stad.