Vervanging CBI Tram voor het GVB Amsterdam

Movares heeft in samenwerking met RailCom (hoofdaannemer) voor het GVB Amsterdam de aanbesteding “Vervanging CBI Tram” gewonnen.
Voorafgaand aan het offerte traject hebben we ons moeten prekwalificeren waarbij de nadruk gelegd werd op ervaring met grote(re) projecten waarbij de ombouw tijdens bedrijfsvoering moet plaatsvinden. Vanuit onze ervaringen bij ProRail zijn we (Movares én RailCom) dat gewoon.

Het project omvat:

  • het vervangen van de lokale besturing (RTU) van 56 Gelijkrichter Stations (GS)
  • het overnemen van de meldingen van 180 Wisselverwarming Kasten (WWS)
  • het bouwen van een draadloos communicatie netwerk met een beschikbaarheid van minimaal 99,9%
  • én het bouwen van een Monitorings- en Bedien-systeem (SCADA)

… een hele klus die het CAB-team van Movares op het lijf geschreven is!

De verdeling van de werkzaamheden tussen RailCom en Movares is grofweg:

  • RailCom draagt zorg voor
    • het draadloze communicatie netwerk (specificatie, engineering en implementatie)
    • inkoop van de apparatuur en software
    • het bouwen van de diverse systemen op locatie
    • en draagt bij aan het testen en in dienst stellen
  • Movares neemt
    • het specificeren, engineeren en configureren/programmeren van de RTU’s en het SCADA voor haar rekening
    • heeft de lead bij het testen en in dienst stellen

We zijn al gestart met het project en de opleverdatum is 1 juli 2016 … we hebben dus een jaar (en dat is korter dan je denkt).

De samenwerking met RailCom is open en direct op een prettige manier. Tijdens de overleggen met GVB bleek al snel dat alle partijen met de neus in dezelfde richting wezen en dat leidde tot een zeer oplossingsgerichte insteek. Zo is gekozen voor de inzet van Siemens RTU’s en het TETRA netwerk voor draadloze communicatie. Het bijzondere aan dit TETRA netwerk is dat er geen gebruik gemaakt wordt van “publieke” frequenties zodat communicatie ook gegarandeerd is tijdens grote evenementen die WiFi, GSM, 3G en 4G netwerken lamleggen.

In Amsterdam speelt nog een groot project: de Noord-Zuid-lijn. Metro en Tram delen een tweetal bedien locaties met elk een tiental werkplekken met 4 tot 8 beeldschermen. GVB heeft de interface met de werkplekken gestandaardiseerd. De uitvoering van deze standaard interface kent twee varianten: hardware en software. Op de hardware oplossing kunnen beeldschermen, een toetsenbord en een muis worden aangesloten, terwijl de software oplossing gebruikt maakt van een datastream over een IP-netwerk. Binnen dit project is gekozen voor de software oplossing voor het overbrengen van beeldscherm, toetsenbord, muis en geluidsinformatie.