Utrecht Centraal open

Vanaf 31 juli 2015 is een nieuw deel van Utrecht Centraal open voor reizigers. Die dag kreeg het station er 12.000 vierkante meter bij – zo’n twee voetbalvelden. Dat is groter dan de oorspronkelijke oppervlakte van het oude station. De reiziger krijgt meer comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen. Met het golvende dak is Utrecht een markant gebouw rijker. Ook de verbinding tussen het centrum en het Stadskantoor is vanaf vrijdag 31 juli open voor publiek.

Vervolgens zijn ProRail en NS begonnen aan de laatste bouwfase van de nieuwe stationshal. Movares is vanaf het begin van dit omvangrijke project nauw betrokken vanuit diverse disciplines. Naar verwachting zal het complete nieuwe station eind 2016 worden opgeleverd.

Meer ruimte, meer licht, nieuwe entree
Met de opening van de noordkant van de hal is 5/6 deel van de nieuwe OV-terminal in gebruik. De ruim 280.000 reiziger en passanten hebben daardoor niet alleen meer loopruimte gekregen, maar ervaren ook meer ruimte door de opzet van de hal, het materiaalgebruik en de hoogte van het dak. Bovendien zorgt de golvende vorm van het dak voor extra lichtinval.

Nieuwe voorzieningen
Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules. Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere units en aan de nieuwe 2e verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo’n 500 zitplaatsen. Bezoekers kunnen elkaar hier ontmoeten, rustig hun tijd doorbrengen of aangenaam wachten op trein, tram of bus.

Wat gaat er nog gebeuren?
De laatste bouwfase van het station gaat onmiddellijk in na 31 juli. Het laatste stuk oude stationshal wordt in tussenstappen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De looproutes voor reizigers zullen nog af en toe worden aangepast. Eind 2016 is de OV-terminal helemaal klaar, met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter. Utrecht Centraal is nog één stap verwijderd van een station van wereldformaat.

Feiten nieuwe stationshal:
• Oppervlakte 31 juli 2015: 21.000m2
• Oppervlakte als stationshal klaar is in 2016: 25.000m2
• Oppervlakte oude stationshal was: 8.000m2
• 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften)
• 19 roltrappen
• 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
• Energieopbrengst zonnecellen: 85.0000kWh per jaar
• Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016
• 4.194m2 glas voor de buitengevel
• Hoogste punt stationshal: 18 meter
• Architect: BenthemCrouwel
• Advies- en ingenieursbureau: Movares
• 22.000 fietsparkeerplaatsen
• Ruim 280.000 reizigers en passanten per dag
• En tenslotte: Utrecht Centraal is het enige gebouw dat al in Madurodam te bewonderen is voordat het gebouw feitelijk af is!