DSSU: nieuw deel treinbeveiliging in dienst

Movares trapt grote verbouwing knooppunt Utrecht Centraal af met mijlpaal

In het weekend van vrijdag 6 mei tot maandag 9 mei 2016 zijn tientallen Movares-specialisten druk geweest met wederom een grote buitendienststelling op Utrecht Centraal. Tijdens dit weekend was er bovendien weer sprake van een mijlpaal: een nieuw deel van de nieuwe treinbeveiliging werd in dienst genomen. Dat betekent dat treinen voor het eerst met 80 km/u Utrecht binnen kunnen rijden.

movares005b

Testhulpmiddelen: stroppen en telefoons.

Een kleine dertig medewerkers van Movares van de afdeling Treinbeveiliging zijn in het bovengenoemde weekend dag en nacht in actie geweest om een deel van de nieuwe en omgebouwde treinbeveiligingsinstallatie van DSSU (Doorstroomstation Utrecht) te testen, zodat de reizigers op maandag weer veilig van en naar Utrecht kunnen reizen.

Start in 2008

Movares is al in 2008 aan dit project begonnen. De afgelopen twee jaar zijn er op en rond Utrecht al veel voorbereidende stappen genomen. Het in zijn eindtoestand brengen van de DSSU markeerde een mijlpaal voor DSSU en Movares. In de voorbereiding en tijdens de buitendienststelling is Movares actief geweest met bouwprocesleiders, uitvoeringsbegeleiders, bouwmanagers, V&G-deskundigen, beltesters, testleiders en testco├Ârdinatoren.

Omvangrijke werkzaamheden

Eric van Rooien werkt de tekeningen bij.

Eric van Rooien werkt de tekeningen bij.

Tijdens de afgelopen grote buitendienststelling van 173 uur (de ombouw van de aannemer was op 1 mei al begonnen) vonden diverse omvangrijke werkzaamheden plaats. Naast het in dienst nemen van een deel van de nieuwe en omgebouwde treinbeveiligingsinstallatie werden ook de sporen 5 en 7 aangepast naar de eindsituatie van DSSU. Daarmee wordt het voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om met 80 km/u Station Utrecht binnen te rijden (voorheen was dat maximaal 40 km/u voor deze twee sporen). Een eerste echte snelheidsstap naar het DOORstroomstation Utrecht.

DSSU: een van de grootste spoorprojecten ooit

Mario Jonk testen in nieuw RH100.

Mario Jonk testen in nieuw RH100.

DSSU is een van de allergrootste spoorprojecten op het Nederlandse spoor. Er waren eerder de bekende grote nieuwbouwprojecten zoals Betuweroute, HSL en Hanzelijn, maar daarna komt zeker het project DSSU. De aantallen spreken wat dat betreft voor zich: het aantal wissels daalt van 200 naar 70, er is 45 km nieuwe draagkabel gerealiseerd en 90 km bovenleiding. De benodigde palen daarvoor krijgen 771 funderingsstukken. Er is daarnaast 30 km nieuw spoor op het emplacement aangelegd, er zijn 211 nieuwe seinen geplaatst en er is 1278 km kabel in 83 km geulen gelegd. Ruim 26.000 vierkante meter perronbestrating maakt het lijstje af.

Treinverkeer blijft tijdens verbouwing grotendeels rijden

De gigantische verbouwing van Utrecht dit jaar gaat grotendeels aan de reiziger voorbij. Het treinverkeer blijft gewoon rijden, behalve tijdens een aantal grote buitendienststellingen. De 173-urige buitendienststelling die van 6 tot 9 mei plaatsvond is qua lengte zeldzaam te noemen. Daarom had de NS ook een grote campagne opgezet om de reiziger te informeren.

Lees meer over het project en alle werkzaamheden op de website van ProRail.