Tram 22 rijdt!

Sinds de feestelijke opening op 14 december is Tram 22 de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park. Movares is vanaf het allereerste begin in 2006 nauw betrokken bij variantenstudies, de ontwerpen en de inpassing van deze Utrechtse tramlijn.

Bert Coenen, projectdirecteur Uithoflijn, noemt het een complex project door de vele inpassingsvraagstukken en politieke uitdagingen. ‘Het was niet makkelijk, maar desondanks was het een bijzonder leuk project waar ik met veel plezier aan heb gewerkt en met trots op terug kijk. De samenwerking met Movares was nauw en constructief. Het is ons gelukt om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dat was niet eenvoudig: er speelden enorm veel belangen in het stationsgebied dat volledig op de schop ging door onder meer de bouw van de OV terminal. Ook politiek lag het project gevoelig en de inpassing in de stedelijke omgeving was een hele opgave. Het resultaat mag er zijn: een soepele en snelle verbinding die stedelijke meerwaarde biedt en comfort voor een enorme groep reizigers.’

Nieuwe Utrechtse tramlijn (voorheen Uithoflijn)
Voor Nederland is dit een uniek project: nieuwe tramlijnen worden vrijwel niet meer gerealiseerd.
Movares is op veel fronten betrokken geweest bij de realisatie van Tram 22. We hebben de opdrachtgever geadviseerd over de inpassing en ontwerpen gemaakt voor de gehele tramlijn, inclusief de onderstations en station Vaartsche Rijn. Samen met ontwerpbureau KCAP hebben we het ontwerp gemaakt voor P+R Utrecht Science Park (voorheen De Uithof).

Paul van der Ree, architect studioSK, Movares: ‘Een prachtig en maatschappelijk relevant project zo dicht voor de voordeur van ons eigen bureau vervult ons met trots. Samen met de vele stakeholders aan zo’n project werken, met alle facetten van een integraal multidisciplinair en complex project, is ons op het lijf geschreven.’