Om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Alkmaar, Heerhugowaard en Amsterdam wordt het bestaande spoor tussen de steden aangepast. De plannen voor het traject tussen Amsterdam en Alkmaar maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
Metamorfose Station Uitgeest
Onderdeel van de plannen is om station Uitgeest volledig te vernieuwen. Zo worden de sporen en perrons aangepast, krijgt het een extra eilandperron, stoppen de treinen op andere plekken en krijgt het stationsgebouw een lichte, prettige en veilige uitstraling met meer stijgpunten. De langzaamverkeerstunnel onder het station wordt gerenoveerd. Beide entrees van de tunnel worden vergroend waardoor het stationsgebied weer beter aansluit bij de groene omgeving.
Nieuwe traverse
Over de sporen van het station komt een overbouwing: een traverse, met aan beide kanten van het station stallingsplaatsen voor fietsen. De transparante loopbrug geeft in alle richtingen een prachtig panorama op de groene omgeving. De nieuwe traverse zorgt voor een aantrekkelijke en veilige toegang van en naar de perrons.
Duurzaam ontwerp studioSK
In opdracht van ProRail zijn de architecten Iris van Huijstee en Ferry Barnhoorn van studioSK vanaf het begin bij het ontwerptraject betrokken. In het ontwerp van de traverse maken ze gebruik van natuurlijke materialen. Door het houten dak heeft het ontwerp een duurzame uitstraling die past bij de omgeving en de visie van ProRail en gemeente Uitgeest. De grote overspanningen worden gerealiseerd met houten liggers, een duurzaam materiaal met een lange levensduur dat voordeliger is dan staal. De komende tijd wordt het station verder in detail uitgewerkt naar een definitief ontwerp.