Station Lelystad Centrum klaar voor Hanzelijn

  • ‘Duizenden bollen en staven ondersteunen dak station’
  • Eind 2012 is station Lelystad niet langer eindpunt

Vrijdag 30 september werd het vernieuwde station Lelystad geopend. Voor de aansluiting op de Hanzelijn is station Lelystad verdubbeld en het aantal sporen uitgebreid van twee naar vier. In de toekomst gaan ruim 14.000 reizigers gebruik maken van het station. Station Lelystad is het eerste station dat klaar is voor de Hanzelijn. De stations Dronten en Kampen Zuid volgen. Eind 2012 kunnen reizigers gebruik maken van een nieuwe treinverbinding tussen Lelystad en Zwolle.

 

Bijzonder station

Het bestaande station is in de jaren tachtig ontworpen door architect Peter Kilsdonk en constructief ontwerper László Vákár in de voor die tijd specifieke spoorwegarchitectuur met veel zichtbare constructies. Voor Lelystad was het station een van de eerste prominente gebouwen. Het is een viaductstation zoals er wel meer zijn in de wereld. Het bijzondere aan Lelystad was dat in dit station de gebruikelijke nadelen opgelost zijn. Zo heeft Lelystad geen lage, donkere ruimten onder de spoorbakken door de toepassing van vides. Verder is er veel daglichttoetreding door lichtstraten en transparante gevels die bovendien voor windbeschutting zorgen. Dit kreeg navolging kreeg in de stations Leiden Centraal en Duivendrecht en in het buitenland (Hauptbahnhof Berlin en Waterloo Station in Londen). Movares-architect Tjerk van de Lune en constructief ontwerper Rien Spoon kregen opdracht van ProRail voor de aanpassing van het jonge monument. ‘De uitbreiding is in de stijl van het bestaande station doorgezet, compleet met zijn specifieke kleurstelling en detaillering,’ aldus Van de Lune.

 

Bollen en staven

Het meest opvallende onderdeel van het station is het gigantische ruimtevakwerk van het dak. Duizenden kleurige bollen en staven houden het enorme dak van 150 meter lengte en 40 meter breedte op zijn plaats. Van de Lune: ‘Deze constructie rust slechts op enkele punten, zoals de twee gevels en vier kolommen in de vorm van een vlinderstrik. Het luchtige karakter van de kap wordt nog eens benadrukt door de transparante gevels van het station.’ De stationshal op de begane grond is richting westzijde vergroot en heeft een identieke luifel als aan de oostzijde gekregen. Aan weerszijden van deze nieuwe entree zijn grote rijwielstallingen met in totaal 1300 plaatsen gerealiseerd.

 

Hanzelijn

De Hanzelijn is een nieuwe spoortraject van Lelystad naar Zwolle. Eind december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Het noorden en noordoosten van Nederland komen zo in reistijd met de trein een stuk dichter bij de Randstad te liggen. In Dronten en Kampen komen nieuwe stations en station Lelystad wordt aangepast. Tussen Hattem en Zwolle komt een nieuwe brug over de IJssel; en tussen Dronten en Kampen wordt gewerkt aan een tunnel onder het Drontermeer door. De aanleg van de Hanzelijn kost ruim 1 miljard euro.

 

 

Download de foto’s op groot formaat door er op te klikken en op te slaan (gebruik toegestaan o.v.v. Movares)

Lelystad_Movares_Ben Vulkers_04 DSC_6159


Lelystad_Movares_Ben Vulkers_02 DSC_6096