ShimLift wint InfraTech Innovatieprijs

Innovatieve spoorstaafbevestiging
Geen verzakkingen van het spoor met blinde vering tot gevolg. Een ballastbed dat niet meer frequent machinaal of handmatig gestopt hoeft te worden. Minder schade aan bovenbouwcomponenten en meer reizigerscomfort. Dat kan met ShimLift, een innovatieve spoorstaafbevestiging voor dwarsliggers type NS90 en 14002. De in hoogte verstelbare kunststof wig die onder de spoorstaaf wordt geschoven, is een eenvoudige en effectieve oplossing voor verzakking van overgangen van ballast naar ballastloos spoor. Shimlift is ontwikkeld door Movares in samenwerking met BAM Rail.
ShimLift maakt gebruik van een kunststof wig die onder de spoorstaaf wordt geschoven en beweegt over een contrawig op de dwarsligger. Door verzakkingen in het spoor bij overgangen ontstaat ruimte onder de dwarsliggers. Dit fenomeen staat bekend als blinde vering en leidt tot slaan van de dwarsliggers als de trein erover rijdt. Shimlift is gecertificeerd en vrijgegeven door ProRail (SPC00294).
Bijzonderheden
- effectiever: langdurig betere spoorligging, lagere onderhoudsfrequentie;
- efficiënter: minder machine-inzet nodig, meer beschikbaarheid van het spoor;
- kosteneffectiever: lagere life-cyclekosten, langere levensduur van spoor en ballast;
- duurzamer: minder energieverbruik en lagere CO2-uitstoot.
– Voor meer informatie over het product Shimlift kunt u terecht bij Kampa-International, specialist op het gebied van infrasturucturele producten.
– Zie ook het persbericht van InfraTech 2017 over de Innovatieprijs voor ShimLift.