ProRail zet ShimLift in tegen trillingen

Bij vijf overwegen op de Brabantroute wordt binnenkort ShimLift geïnstalleerd. Dit is een soort kunststof wig die tussen de dwarsligger en de spoorstaaf wordt geschoven. ShimLift is ontwikkeld door Movares in samenwerking met BAM Infra. Kampa BV verzorgt de distributie en verkoop van ShimLift. Uit een eerste, beperkte proef bij het Brabantse Dorst is gebleken dat het aanbrengen van deze innovatie in het spoor effectief kan zijn in het verminderen van trillingen bij de overgang van ballast- naar ballastloos spoor. Vanwege deze positieve resultaten heeft ProRail besloten om ShimLift in te bouwen bij vijf overwegen op de Brabantroute waar omwonenden last hebben van trillingen.

Omwonenden betrokken bij proef

De uitbreiding van de praktijkproef met de ShimLift start in februari 2019 en gaat een jaar duren. Om het effect te meten worden er trillingsmetingen verricht aan enkele omliggende woningen voor en na de toepassing van de ShimLift. Movares verricht de monitoring in dit onderzoek. Vertegenwoordigers van de bewoners worden actief betrokken bij de proef met het verzoek hun ervaringen met ProRail te delen. Als de praktijkproef voldoende resultaat voor omwonenden oplevert, blijft de ShimLift zitten.

Dagblad BN De Stem: Mogelijk oplossing voor trillingen treinen in Dorst en Rijen 

Persbericht ProRail

Kampa