ProRail en Movares werken samen aan de bereikbaarheid van station Amsterdam Centraal

Spoorbeheerder ProRail en Movares werken samen om het station Amsterdam Centraal ook in de toekomst goed bereikbaar te houden. Het is één van de drukst bezochte stations in Nederland: het aantal reizigers groeit van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo’n 270.000 reizigers in 2030. Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur grondig aangepast en verbouwd worden. Op 1 mei 2019 ondertekenen ProRail en Movares een samenwerkingsovereenkomst.

Intensiever gebruik van spoor
Het station Amsterdam Centraal is onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) initiatiefnemer is. In PHS werken ProRail, NS en de diverse goederenvervoerders samen aan het slimmer en intensiever gebruiken van de beschikbare ruimte op het spoor – voor zowel reizigers als goederen. Anders gezegd: met zo min mogelijk extra spoor, zoveel mogelijk extra treinen laten rijden op één van de drukste trajecten in Nederland. Om dit te kunnen bereiken moet er op en rond Amsterdam Centraal een aantal knelpunten opgelost worden. Het gaat hierbij onder andere om gelijkvloers kruisende corridors (reizigers- en goederentreinen) en de rij- en opvolgtijden van de treinen.

Samenwerking ProRail en Movares
Naast genoemde knelpunten is een deel van de infrastructuur aan vervanging toe vanwege het einde van de (technische) levensduur. Het gaat om onder meer de wissels aan de oostkant van het station en de stalen bruggen bij de Oostertoegang. Ook dit maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen ProRail en Movares. ProRail heeft gekozen voor Movares vanwege de integrale benadering en risicobeheersing in de dynamische omgeving van station Amsterdam Centraal. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is het spoor en het station geschikt te maken voor meer treinverkeer (reizigers en goederen) van en naar Amsterdam Centraal.