Het is niet te missen: het transport van de Suurhoffbrug van Krimpen aan den IJssel naar de Maasvlakte. De boogbrug van circa 200 m lang, 20 m breed en meer dan 40 m hoog is vannacht over water getransporteerd naar het Hartelcomplex. Movares heeft het ontwerp voor deze brug mogen verzorgen in opdracht van Hollandia Infra.
Renovatieopgave
De Suurhoffbrug (A15) is de toegangspoort tot de Maasvlakte en daarmee een vitale verbinding voor het Rotterdamse havengebied. Deze brug is één van de 13 bruggen in Zuid-Holland die aangepakt wordt. Veel bruggen en andere kunstwerken zijn gebouwd in de jaren 50 en 60. Ook zijn deze bruggen door de jaren heen intensief belast door steeds meer en zwaarder verkeer. Om storingen te voorkomen worden de bruggen nu gerenoveerd.
Het ontwerp van de Suurhoffbrug
In opdracht van Hollandia Infra BV hebben wij het definitief ontwerp voor de tijdelijke Suurhoffbrug gemaakt. Hieronder vallen diverse berekeningen van de sterkte, (boog)stabiliteit, vermoeiingslevensduur en verbindingen. Ondanks dat het een ‘tijdelijke’ brug betreft, voldoet deze aan alle nieuwe normen voor een levensduur van 100 jaar. We hebben het ontwerp volledig in 3D gemaakt, zodat Hollandia de verdere uitwerkingen tot werkplaatstekeningen zo efficiënt mogelijk kon uitvoeren. Op basis hiervan heeft Hollandia de brug gebouwd voor opdrachtgever Rijkswaterstaat.
Plaatsing live te volgen
De tijdelijke boogbrug wordt op 14-16 mei geplaatst, zodat de last van het vrachtverkeer de komende jaren wordt verdeeld over twee bruggen. De plaatsing van de brug is live te volgen via: www.suurhoffbrug.live
Ingezet op een nieuwe locatie
De technische levensduur van de tijdelijke brug is 100 jaar. Deze brug kan hergebruikt worden op een nieuwe locatie, zodra de oeververbinding van de A15 over het Hartelkanaal gereed is.
Lees meer: https://movares.nl/projecten/tijdelijke-verbinding-suurhoffbrug/