Officiële opening Hanzelijn: afsluiting van een succesvol project

Utrecht, (5 december 2012). Donderdag 6 december opent koningin Beatrix namens ProRail samen met NS, omwonenden, bezoekers, gemeenten en provincies officieel de Hanzelijn, een groot multidisciplinair (rail)project met bijzondere architectonische ontwerpen. Advies- en ingenieursbureau Movares was bij diverse onderdelen van de Hanzelijn betrokken en heeft het complete engineeringswerk uitgevoerd. De tunnelgebouwen Drontermeer werden bekroond in het kader van de Brunel Award, een internationale prijs voor spoorwegarchitectuur.

Movares kijkt terug op een project waarbij Movares een breed scala aan werkzaamheden heeft mogen uitvoeren. Bijzonder zijn de architectonische ontwerpen voor de tunnel Drontermeer, de stations Dronten en Kampen-Zuid en de ombouw van het bestaande station Lelystad. De ontwerpen zijn gemaakt door StudioSK, de ontwerpstudio van Movares.

Ook verzorgde Movares de backoffice voor het bovenbouwcontract ‘Greenfield’, de vrije baan tussen Zwolle en Lelystad, en was verantwoordelijk voor de systeemintegratie testen en de voorbereidingen die leidden tot de inbedrijfname van de Hanzelijn.

Piet van de Sande, projectmanager Hanzelijn vanuit Movares: “De Hanzelijn wordt een ‘modelproject’ genoemd. Als Movares zijn we heel blij dat we zo’n grote bijdrage hebben mogen leveren aan dit succesvolle project. Ook wil ik ProRail danken voor de prettige samenwerking.”

Dankzij de nieuwe spoorlijn duurt een treinreis tussen Lelystad en Zwolle nog slechts dertig minuten; zo komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd met de trein een stuk dichter bij de Randstad te liggen. Naar verwachting zullen dagelijks 32.000 reizigers van de verbinding gebruik maken.

Zie ook Movares: https://movares.nl/hanzelijn-brengt-noordoosten-dichterbij

Onderstaande foto’s zijn vrij van rechten te gebruiken o.v.v. © Movares
Station Kampen-Zuid
Station Dronten