Nieuw leven voor de Spijkenisserbrug

Maak de Spijkenisserbrug klaar voor de toekomst. Graag met minimale hinder voor fietsers, het wegverkeer, de scheepvaart en de omwonenden. Dit was de uitdaging van Rijkswaterstaat aan ons stelde en die we met plezier aannemen.

Wat gaan we doen? Eerst brengen we de staat van de rijdekconstructie in kaart. Dit inclusief de stalen steunpunten van de beweegbare middensecties. Hiervoor gebruiken we een verificatieberekening. Ook maken we een versterkingsontwerp. Het uiteindelijke doel is om met minimale aanpassingen en een doordachte bouwfasering de levensduur van de Spijkenisserbrug te verlengen zodat deze mooie brug weer helemaal klaar is voor de toekomst.

De Spijkernisserbrug is gebouwd in 1978. De brug verbindt de gemeente Hoogvliet aan de Noord-Oost zijde van de brug met de gemeente Spijkenisse aan de Zuid-West zijde en is gelegen over de Oude Maas. Over de brug voert een deel van de Groene Kruisweg en deze vormt als zodanig een verbinding tussen de N492 en de N493. De weg heeft in totaal 3 rijstroken waarvan de middelste rijstrook fungeert als wisselstrook in beide richtingen, afhankelijk van het verkeersaanbod.

De Spijkenisserbrug bestaat uit vier stalen brugdelen en één stalen brugstuk in het midden van de brug. De vier stalen brugdelen zijn hergebruikt uit de oude Moerdijkbrug en dateren uit 1936. Het stalen brugstuk dateert uit 1978. Vier brugdelen van de Moerdijkbrug zijn gebruikt voor de Spijkernisserbrug en van de overige zes is de Keizersveerbrug over de Bergsche Maas in de A27 geconstrueerd.

 

Foto: RWS