Nationaal fietscongres 2015 – OV efficiënter met de fiets

Fietscongres2015U bent van harte welkom op het Nationaal Fietscongres op 18 juni 2015 in het Jaarbeurs Beatrixgebouw. Adviseurs Verkeer en Vervoer Chris Verweijen en Remco van der Wösten staan u graag te woord op de stand en nodigen u uit deel te nemen aan de sessie ‘Plannen met de Franse slag. Openbaar vervoer efficiënter maken met de fiets‘, een presentatie over het Franse systeem met de deels Nederlandse oorsprong.


Sessie:

Plannen met de Franse slag

Openbaar vervoer efficiënter maken met de fiets

Het openbaar vervoer in Nederland kan veel beter en efficiënter worden ingericht. Dat is de stellige overtuiging van Chris Verweijen, consultant bij Movares. De oplossing vinden we bij de fiets.

“In veel Nederlandse steden rijden soms veel bus- of tramlijnen door een wijk waarvan niemand weet hoe vaak ze gaan, waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan. Dat kan beter”, aldus Verweijen. Hij zoekt naar een optimale invulling van elke vervoertechniek. Het OV kan goed gebruikt worden voor de hoofdassen in Nederlandse steden, de fiets is prima voor kortere afstanden. “We moeten het OV gebruiken waar het in eerste instantie voor bedoeld is: veel mensen vervoeren. In Nederland zijn te veel bussen die nauwelijks mensen vervoeren, maar wel elk hoekje van de stad bedienen.”

Verweijen denkt dat de oplossing deels ligt bij de fiets. Hij baseert zich daarbij op een Frans model. Overal in de stad, maar vooral bij OV haltes, staan fietsen die door de reizigers gebruikt kunnen worden en op een andere willekeurige plek weer teruggezet kunnen worden. Als ware het een witte fietsenplan van Luud Schimmelpennink. De routes van het openbaar vervoer worden daarbij ‘verdikt’. Er rijden heel veel bussen en/of trams over een bepaald traject. “Men kan er dan op vertrouwen dat er op dat traject altijd vervoer beschikbaar is, dat je er niet lang op hoeft te wachten en dat je komt waar je zijn wil. Het systeem wordt duidelijker.” De fiets kun je gebruiken om het laatste stukje te overbruggen. “Het is nadrukkelijk niet een tweede OV-fiets, want die moet je altijd op dezelfde plek terugbrengen.”

De invoering van een dergelijk systeem houdt niet op bij het her en der plaatsen van fietsen in de stad. “Je moet ervoor zorgen dat het hele systeem erop is ingericht. Je kunt je voorstellen dat ouderen of mensen die slecht ter been zijn liever niet de fiets pakken om naar het ov te gaan. Flexibel ov op afroep is dan de oplossing, evenals in het buitengebied. Nu moet je een buurtbus soms een dag van te voren reserveren, dat werkt niet.”

Een systeem zoals dat in Frankrijk heeft ook nadelen. “De aanloopfase is lang. Bovendien moet je rekening houden met dat fietsen verdwijnen of vernield worden. Het is belangrijk dat daar budget voor wordt gereserveerd.”


Zie voor meer informatie: www.nationaalfietscongres.nl of neem contact op met Chris Verweijen of Remco van der Wösten.