Movares wint contract Groningen Spoort

ProRail heeft Movares de opdracht gegund voor de engineering van het contract Groningen Spoort. Het contract werd op 1 juni 2016 getekend door Ronald Nomes, directeur Stations bij ProRail, en Jacco Buisman, directielid van Movares. Het contract maakt deel uit van het project Groningen Spoorzone. Het gaat om een contract met een waarde van ruim twee miljoen euro.

De laatste tijd is de dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden geïntensiveerd. Op dit moment maken er zo’n 33.000 reizigers per dag gebruik van station Groningen en de verwachting is dat dit aantal naar 44.000 groeit in 2030. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen.

Om het groeiende aantal reizigers ook in de toekomst op te kunnen vangen, vinden de komende jaren verschillende werkzaamheden plaats. Zo komt er op station Groningen ruimte voor een extra intercity en worden de sporen tussen Groningen en Groningen Europapark uitgebreid naar vier sporen. Verder worden er drie tunnels onder station Groningen aangelegd en wordt het huidige opstelterrein verlegd naar Haren.

In 2010 is al gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de verbetering van station Groningen en de spoorzone richting Assen. Movares is hier sinds het begin bij betrokken, onder andere door planvorming en variantenstudies.

Naar verwachting is het project Groningen Spoorzone in 2020 afgerond.

U kunt hier meer lezen over Groningen Spoorzone.

Meer info bij Ies Kodde, projectmanager