Movares Bruggendag, verrassend, gezellig en leerzaam!

Donderdag 31 oktober 2019 was de Bruggendag bij Movares. Een middag waarin we samen keken naar uitdagingen en oplossingen die op ons af komen op het gebied van vaste en beweegbare bruggen. Tijdens de bruggendag konden klanten deelnemen aan interactieve workshops. Op de ‘virtuele markt’ in ons bedrijfsrestaurant was er de mogelijkheid interessante spelers te ontmoeten en de nieuwste innovaties te bekijken.

Virtuele markt, neem een kijkje in de virtuele bruggen wereld! (hele middag)
Zowel virtual reality als mixed reality bieden nieuwe mogelijkheden voor het visualiseren van ontwerpen en simulaties die processen efficiënter maken en ontwerpen veiliger. De virtuele markt geeft een inkijkje in de manier hoe deze technieken nu al worden ingezet.

Het volledige programma vind je hieronder:

Workshop 1: Afsluiting Merwedebrug…..over perspaniek en risico’s, hoe te voorkomen

Arjen Steenbrink, Register ontwerper stalen bruggen, onderzoeker Merwedebrug
In oktober 2016 wordt de Merwedebrug afgesloten voor al het vrachtverkeer. Er zou sprake zijn van haarscheurtjes. Expert spreken dan van een restlevensduur van de brug van 6 dagen. Hoogleraar constructieleer Rob Nijsse van de TU Delft zegt hierover in de uitzending: “Nederland is hier door het oog van de naald gegaan.” De transportsector lijdt naar eigen zeggen een half miljoen schade per dag, er worden 52 schadeclaims ingediend bij RWS. De totale maatschappelijke schade loopt op tot een enorm bedrag. Tijdens deze workshop zoomen we in op de constructieve vermoeiingsproblematiek van de Merwedebrug en kijken we naar mogelijke oplossingen. Ook gaan we in op aanbevelingen van onderzoekers om de maatschappelijke impact te beheersen. Ben jij als beheerder voorbereid op onverwachte calamiteiten? Weet je zeker dat jouw geen Merwede debacle staat te wachten? Een fascinerende workshop over de feiten, en niet de fabels.

Workshop 2: (On)mogelijkheden van brugontwerpen met 3D beton, IFD, Cradle-2Cradle

Edwin Megens, Architect bij StudioSK en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
Nieuwe materialen en productietechnologieën maken spectaculair nieuwe brugontwerpen mogelijk. Maar ook is er de opkomst van IFD principes, industrieel, flexibel, demontabel bouwen. Edwin neemt je mee langs (inter)nationale fascinerende brugontwerpen, met 3D printing, C2C, IFD, staal, beton of hout. Is een brug een verbinding van oever naar oever, een landmark, een standaard fabrieksproduct of bron voor innovatie?

Workshop 3 : Vervangen artificial intelligence en drones een inspecteur, ja of nee?

John van Dijk, Senior adviseur instandhouding constructies bij Movares met GeoZICHT en Sobolt
Provincie Overijssel heeft een innovatie opdracht gegeven aan de markt, om met machine learning, artificial intelligence, in combinatie met drone inspecties van bruggen, een conditiemeting uit te voeren. Zo kunnen mogelijk inspecties veel sneller en veiliger worden uitgevoerd. Of beter? Gaat de computer de mens vervangen als inspecteur? Je gelooft je eigen ogen niet bij deze workshop. Na een korte inleiding over het innovatie onderzoek, ga je een drone inspectie bijwonen. We gaan in discussie over deze ontwikkeling; zijn inspecteurs overbodig in de toekomst of juist niet?

Workshop 4: Bewegingswerken: handhaven in plaats van vernieuwen?

Anton van ’t Klooster, Senior constructeur beweegbare bruggen
Bij grote aanpassingen aan beweegbare bruggen is de beheerder verplicht te voldoen aan de machinerichtlijn. Ook willen beheerders zelf graag een CE markering. Als het bewegingswerk van een beweegbare brug nog in goede conditie is, kan behoud daarvan een duurzame en goedkope optie zijn. In dat geval moet worden aangetoond dat het bewegingswerk de toetsingen uit NEN 6786 (de VOBB) doorstaat. Ga daar maar aanstaan! Immers, bij rechttoe-rechtaan rekenen blijft er van de meeste bewegingswerken niet veel meer over.

Movares heeft een stappenplan opgesteld en rekenmethoden en ontwerpaanpassingen uitgedacht waarmee de kans sterk wordt vergroot dat veel, of zelfs alle onderdelen van bestaande bewegingswerken aantoonbaar voldoen bij toetsing en daarmee gehandhaafd kunnen blijven, indien gewenst. Tijdens de workshop wordt nader ingegaan op dit stappenplan en hopen we op kritische vragen en praktische suggesties voor verdere verbetering en uitbreiding van het plan.

Workshop 5: Circulaire bruggen, nu al te bouwen, dus waarom niet?

Bert Hesselink lid stuurgroep IFD/NTA, voorzitter IABSE en Bart van Leeuwen programmamanager circulair ontwerpen en voormalig voorzitter TC1 duurzaam bouwen met Staal
Tijdens deze workshop zoomen we kort in op circulariteit, wat zijn circulaire principes? Een fascinerende ontwikkeling is IFD: Industrieel Flexibel en Demontabel, standaardisatie van interfaces van alle elementen van beweegbare bruggen, of het nu beton of staal betreft. Onderzoekers van het IFD programma gaan met je in gesprek over (on)mogelijkheden van IFD, ze presenteren de aanpak van de Nederlandse technische afspraak (NTA)en laten enkele praktijkvoorbeelden zien van circulaire brug ontwerpen en een circulair viaduct.

Workshop 6: Veilige brugbediening op afstand dankzij bruggensimulator

Team virtueel ontwerpen Movares
Tegenwoordig is de virtuele wereld niet meer weg denken uit onze echte belevingswereld. Je kunt geen interieurprogramma op televisie meer voorstellen waarin er geen gebruik wordt gemaakt van visualisaties om de aanpassingen aan een woning in beeld te brengen. Het is een manier om je zekerder te voelen in de keuzes die je moet maken en je het gevoel te geven van ja, dit wil ik! Dat gevoel en die beleving: daar willen we je tijdens deze workshop graag in meenemen. We laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van 3D ontwerp en visualisaties bij bruggen en de bediening op afstand. Een onderwerp dat veel aandacht krijgt, want bruggen moeten veilig kunnen worden gebruikt en bediend. Je gaat zelf in een bruggensimulator de brug bedienen. Kun jij de brug veilig bedienen? En welke storing is het probleem waardoor de brug niet meer dicht wil?

Workshop 7: Lagere onderhoudskosten dankzij sensoren?

Jacques Montijn Senior consultant beweegbare bruggen
Met sensoring kom je meer te weten over een kunstwerk zonder dat je zelf daarbij (permanent) aanwezig hoeft te zijn. Het is een hulpmiddel om voorspelbaar onderhoud te verbeteren en de levensduur van bruggen te verlengen. Sensoring begint met de vraag: waar doe je het voor? Tijdens deze workshop delen we praktijkervaringen over soorten sensoren, de wijze van aanbrengen van een meetsysteem, data verzameling en verwerking en informatie-analyse. We laten ontwikkelingen zien op het gebied van artificial intelligence en natuurlijk zie je verschillende soorten sensoren en praktijkopstellingen. Wat zijn de kosten en baten? Met welke risico’s moet je rekening houden? Ook in de aandrijving van beweegbare bruggen zijn vele sensoren mogelijk, we tonen je de functie ervan en gaan in op de juiste werkwijze om met sensoren het assetmanagement te verbeteren.

Workshop 8: De Energieneutrale brug! Zo doen we dat.

Edwin Megens, Architect bij StudioSK en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen.
De eerste energieneutrale brug in Nederland is alweer 7 jaar geleden geopend: de Ramspolbrug. En met succes. Tijdens deze workshop zoomen we in op alle mogelijke maatregelen om beweegbare bruggen om te bouwen naar energieneutrale beweegbare bruggen. Heb je zelf ervaringen en innovaties om te delen? Deel die praktische kennis dan tijdens deze workshop met andere deelnemers. De workshop wordt geleid door ir Edwin Megens, architect van de Ramspolbrug en inspirator op het gebied van energieneutrale infrastructuur.

Workshop 9: Veilig op afstand bruggen bedienen? Onderzoeksraad voor de Veiligheid!

Harm Folkerts & William van der Veen, Adviseurs Infra Installaties en Machineveiligheid
De onderzoeksraad voor de Veiligheid publiceerde op 4 september haar rapport over de veiligheid van op afstand bediende bruggen, naar aanleiding van ongevallen bij beweegbare bruggen in gemeente Zaanstad. Tijdens deze workshop zoomen topexperts op het gebied van beweegbare bruggen in op risico’s van de bediening van beweegbare bruggen en bespreken we praktische veiligheidsmaatregelen. Deze liggen op het gebied van human factors, camerabediening, verkeersmaatregelen etc.

Locatie: Movares hoofdkantoor, Daalseplein 100, Utrecht
Datum:  donderdag 31 oktober 2019
Tijdstip: 14:00 uur – 17:00 met aansluitend een borrel