Hanzelijn brengt noordoosten dichterbij

Op donderdag 6 december wordt de Hanzelijn officieel geopend door koningin Beatrix namens ProRail samen met NS, omwonenden, bezoekers, gemeenten en provincies. Movares was als advies- en ingenieursbureau bij diverse onderdelen van de Hanzelijn betrokken en heeft een aanzienlijk deel van het engineeringswerk uitgevoerd. De tunnelgebouwen Drontermeer ontvingen een Brunel Award, een internationale prijs voor spoorwegarchitectuur.

De Hanzelijn is een nieuwe spoorverbinding die Lelystad via Dronten en Kampen verbindt met Zwolle. Dankzij deze nieuwe spoorlijn duurt een treinreis tussen Lelystad en Zwolle nog slechts dertig minuten; zo komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd met de trein een stuk dichter bij de Randstad te liggen. Naar verwachting zullen dagelijks 32.000 reizigers van de verbinding gebruik maken.

Omvangrijk multidisciplinair project

Sinds 2007 bouwt ProRail aan de Hanzelijn: een groot multidisciplinair (rail)project met bijzondere architectonische ontwerpen. In Dronten en Kampen zijn nieuwe stations gebouwd en station Lelystad is aangepast. Landmarks zijn de nieuwe brug over de IJssel en de markante tunnelgebouwen bij de tunnel onder het Drontermeer.

Movares trots op bijdragen

Movares was als advies- en ingenieursbureau bij diverse onderdelen van de Hanzelijn betrokken, zoals de engineering en de contractvoorbereiding van de aansluitingen op het nieuwe spoor bij Lelystad en Zwolle. Movares leverde het architectonisch ontwerp voor de tunnel Drontermeer en het ontwerp en de engineering voor de haltes Dronten en Kampen-Zuid en de ombouw van het bestaande station Lelystad, inclusief de inpassing van deze gebouwen in de omgeving. Ook ondersteunde Movares ProRail bij het voorbereiden, aanbesteden en de uitvoeringsbegeleiding van de onderbouwcontracten ‘Oude Land’, ‘Nieuwe Land’, ‘Tunnel Drontermeer’ en de ‘Brug over de IJssel’ tussen Hattem en Zwolle. Verder verzorgde Movares de backoffice (contractvoorbereiding en uitvoeringsbegeleiding) voor het bovenbouwcontract ‘Greenfield’, de vrije baan tussen Zwolle en Lelystad. Ten slotte was Movares verantwoordelijk voor de systeemintegratietesten en de voorbereidingen die leidden tot de inbedrijfname van de Hanzelijn. De architectonische ontwerpen zijn gemaakt door StudioSK, de ontwerpstudio van Movares.

‘Ontwerpen is een passie’
In dit interview geeft architect Tjerk van de Lune een verrassende kijk op het ontwerpproces. Van de Lune heeft voor de Hanzelijn onder meer de nieuwe stations Dronten en Kampen Zuid ontworpen. Het interview maakt deel uit van het boek  ‘Hanzelijn. Oude en Nieuwe Land verbonden

Informatie

Piet van de Sande, projectmanager Hanzelijn, 06-51474794.

Bekijk hier het interview met Movares StudioSK-architect Tjerk van der Lune.

Bekijk hier ook het persbericht.

Bekijk hier het artikel uit Fries Dagblad.

Klik op de onderstaande afbeelding voor een overzicht van het tracé: