Grote opdracht Movares voor vervanging treinbeveiliging

Movares heeft een grote opdracht verworven in het kader van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT), een van de grootste treinbeveiligingsprojecten van dit moment in Nederland. In dit programma worden traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door moderne interlocking systemen. Opdrachtgever ProRail heeft onlangs vier corridors aanbesteed, waarbij Movares twee opdrachten verwierf. Movares ontwerpt en realiseert de treinbeveiliging en treedt op als hoofdaannemer.

Het Nederlandse spoor wordt op vele plaatsen nog beveiligd door traditionele relaisbeveiligingssystemen. ProRail startte voor de vervanging van deze systemen het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT) waarbij nu de eerste vier corridors zijn aanbesteed. Dit zijn Limburg Zuid, met o.a. de emplacementen Sittard en Roermond, Limburg Noord (de Maaslijn van Nijmegen tot Venlo), Weert en omgeving en het Gooi. Deze projecten worden in periode 2016-2018 uitgevoerd. Movares neemt het grootste deel van de opdracht voor haar rekening, namelijk de corridors Limburg Zuid en het Gooi. Doel van het project is het vervangen van de oude beveiligingssystemen door een toekomstvast en open systeem dat door alle gecertificeerde ingenieursbureaus uitgebreid en aangepast moet kunnen worden. In het project worden de relaishuizen, treinbeveiligingssystemen en kabels vervangen. Daarnaast is Movares verantwoordelijk voor het functioneel opleveren van de buitenelementen, zoals seinen, relaiskasten, treindetectie, ATB, retourverbindingen, kabels en leidingen.

Meer informatie over dit project bij Paul van Kempen en Henk Bongers.

Lees hier het persbericht 

In februari 2019 is begonnen met de vernieuwing van emplacement Roermond.