Goederenvervoer rijdt nog makkelijker door naar haven Rotterdam

Na jaren voorbereiding is de bovenleiding tussen Zevenaar en Emmerich omgebouwd van 1500 V naar 25 kV en in oktober 2016 opgeleverd. Hierdoor wordt het voor het internationale goederenvervoer nog makkelijker om door te rijden naar de Rotterdamse haven.

Het is de eerste keer dat de, voor Nederland gebruikelijke, bovenleidingspanning van 1500 V verhoogd wordt naar 25 kV. 25 kV bovenleidingspanning en Europese treinbeveiliging ERTMS is voor de Betuweroute de standaard. Hierdoor hebben buitenlandse vervoerders zonder technische beperkingen toegang tot de Maasvlakte. ERTMS is voor de hele Betuweroute al operationeel, 25 kV nog niet. Er zijn twee ‘eilanden’: Kijfhoek en grens Zevenaar. Na de huidige ombouw blijft alleen Kijfhoek over.

Dura Vermeer Railinfra voert de aanpassingen van de bovenleidingen en het spoor uit. Van Gelder Rail heeft een nieuw 25 kV onderstation gebouwd. Movares heeft beide aannemers ondersteund (detail) ontwerp, uitvoering en oplevering. Movares heeft daarbij een grote rol gespeeld in de technische coördinatie tussen de contracten. Medewerkers van Movares zijn betrokken bij de elektrische aanpassingen van het spoor, de 25 kV installatie bij de grens en de aanpassing van de SCADA systemen.

Na aanpassing hebben Dura Vermeer Railinfra en Van Gelder Rail de gehele installatie uitgebreid getest. De ervaringen van Movares werden hier ook voor gebruikt. Na het testen is het spoor overgedragen aan ProRail.