Geslaagde proef Constant Warning Time

Met succes hebben ProRail en Movares in Driebergen en Helmond een prototype beproefd van de Constant Warning Time-overwegaankondiging (CWT). De CWT is een idee van Movares om met behulp van een snelheidsmeting de tijd dat een overweg dicht is, te verkorten en zo de veiligheid te verhogen.

Dat doet de CWT door met speciale sensoren over de hele lengte van de aankondiging de snelheid van de naderende trein te meten. Die informatie wordt samen met die van de seinen verwerkt door een PLC. De CWT bepaalt afhankelijk van de actuele snelheid van de trein het allerlaatste veilige moment waarop de overweg moet inschakelen.

Betere doorstroming verhoogt veiligheid

Het verkorten van dichtligtijden van overwegen is wenselijk voor de doorstroming van het verkeer en voor het verhogen van de veiligheid van weggebruikers. Jaarlijks vallen er gemiddeld nog achttien slachtoffers op overwegen. Een belangrijk deel daarvan wordt veroorzaakt door het slalommen van weggebruikers. Als de dichtligtijd van overwegen kan worden verkort zullen weggebruikers minder geneigd zijn te slalommen.

Dichtligtijden aanmerkelijk verkort

Het prototype van de CWT draaide in Helmond en Driebergen slechts in schaduwbedrijf: niet de echte overweg werd aangestuurd, maar het verschil tussen de CWT-aansturing en de conventionele aansturing werd gemeten. De apparatuur werkte naar verwachting en de proef wees uit, dat de dichtligtijden voor veel treinen aanmerkelijk worden verkort.

Het project krijgt een vervolg met een business case, waarin de technische en economische haalbaarheid wordt uitgewerkt. Een belangrijke vraag is of de oplossing technisch voldoende veilig en betrouwbaar kan worden gerealiseerd.

Meer informatie: Frits Immers, tel. +31 (0)6-5343 4869.