Eerste spoorbrug in Theemswegtracé op definitieve locatie

De spoorbrug over de Rozenburgsesluis is op 4 april 2020 naar haar definitieve plaats gereden. Het was een spectaculaire gebeurtenis. Het gaat hier namelijk om een dubbelsporige stalen verstijfde staafboogbrug met een overspanning van 172,8 m. De totale lengte van de brug is 176,8 m. De breedte van deze brug is 18,1 m om de boog in het spoor volledig te kunnen omsluiten.

De brug over de Rozenburgsesluis is een van de twee nieuwe spoorbruggen in het Theemswegtracé: 4 km nieuw spoor om de Calandbrug te ontlasten. Dankzij het nieuwe Theemswegtracé gaat de Havenspoorlijn niet langer over de Calandbrug en zitten de toenemende scheepvaart en spoorverkeer elkaar niet langer in de weg. De tweede brug, de brug over de Thomassentunnel wordt eind mei geplaatst. Daarna wordt de Calandbrug omgebouwd: het spoor wordt verwijderd en alleen het wegverkeer kan nog gebruik maken van deze brug. De Calandbrug vormt een belangrijk verkeersknooppunt. Al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt over deze route. Maar de Calandbrug uit 1969 is verouderd en biedt onvoldoende capaciteit voor het toenemende treinverkeer. De twee nieuwe boogbruggen gaan de stalen Calandbrug voor het treinverkeer vervangen. Movares maakte de ontwerpen voor de twee bruggen en werkt mee aan de onder- en bovenbouw van de Calandbrug.
De gehele operatie is terug te zien op www.portofrotterdam.com/theemswegtrace 

 

Bron foto: Port of Rotterdam