In het weekend van 22 en 23 oktober wordt door ProRail de laatste stap gezet aan spoorvernieuwing rondom station Utrecht, zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. Bij dit zogenoemde Doorstroom Station Utrecht (DSSU) project zijn 20 tot 25 mensen van Movares betrokken. In totaal wordt er door 500 mensen dag en nacht gewerkt aan de sporen.

De afdeling Spoorwegbeveiliging van Movares is hierbij aan het werk om de treinbeveiligingsombouw te coördineren en om bel- en functietesten uit te voeren, waarbij de veiligheid van de installatie op de proef gesteld wordt. Daarnaast zijn op allerlei andere fronten ook medewerkers van Movares actief, onder meer bij de ombouw OBI, als bouwprocesleider en als uitvoeringsbegeleider.

Nieuw Randstadspoor

Er is de afgelopen jaren enorm veel werk verzet in Utrecht. Onder de noemer Randstadspoor is het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn tal van nieuwe stations gebouwd. Denk aan Vaartsche Rijn, een station ontworpen door Movares en studioSK. In de tussentijd is ook de stationshal van Utrecht compleet vernieuwd.

Klaar voor de toekomst

De ‘ontknoping’ van het spoor bij Utrecht maakt de vernieuwingsslag rond Utrecht compleet. De sporen zijn in rechte banen gelegd en de emplacementen aan de noord- en zuidkant zijn volledig vernieuwd. Daardoor kunnen treinen sneller het station in- en uitrijden. Het gebied is nu zo goed als klaar om van 88 miljoen jaarlijkse reizigers nu door te groeien naar 100 miljoen jaarlijkse reizigers in de nabije toekomst.

Meer informatie over de rol van Movares in het project DSSU kunt u hier nalezen.