Betrouwbaarheid en snelheid zijn de twee belangrijkste kwaliteitsaspecten van het openbaar vervoer. Bovendien leidt betere doorstroming tot lagere exploitatiekosten en een lager energieverbruik. Door slimme ingrepen in de infrastructuur is het mogelijk de betrouwbaarheid te vergroten en de snelheid te verhogen. Al in verschillende projecten deed Movares onderzoek naar de mogelijkheden en op praktische wijze geadviseerd over realistische verbetermogelijkheden.
Met behulp van NDOV-data* onderzoeken wij waar de problemen zich in het netwerk of op de lijn bevinden. De NDOV-data wordt gegenereerd om continu en overal actuele reisinformatie te bieden aan de reizigers. Daardoor beschikken we over een enorme set data met alle rijtijden van alle openbaar vervoer in Nederland. Door deze data op slimme wijze te analyseren, zijn op statistisch verantwoorde wijze knelpunten te achterhalen. De resultaten maken wij inzichtelijk via tabellen, grafieken en kaartbeelden.
Andere onderdelen van onze aanpak zijn veldwerkonderzoek, schouw van de situatie en gesprekken met bijvoorbeeld buschauffeurs en trambestuurders. Vaak weten de ervaringsdeskundigen al veel over de oorzaak van problemen, waardoor zij een belangrijke aanvulling zijn op de data. Bovendien bestendigen we op die manier draagvlak voor de aanpak en voor de oplossingen die we voorstellen.
Interesse in verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer? Neem contact op met een van onze adviseurs.

 

Mogelijkheden van de Movares NDOV Viewer:

Figuur 1 – Weergave van een buslijn met halteertijden en snelheden.

Figuur 2 – 3D weergave

Figuur 3 – Alle data zijn voorzien van een interactieve tijdsfilter. Lijnen zijn snelheden. Punten halteertijden.

 

*NDOV staat voor Nationale Data Openbaar Vervoer. Deze data wordt middels standaard koppelvlakken van alle vervoerders in Nederland centraal verzameld door twee NDOV-loketten en vervolgens verspreid onder aanbieders van reisinformatie. Doordat het open data betreft, kan Movares deze data aftappen ten behoeve van doorstroming- en betrouwbaarheidsanalyses.