Movares heeft een redelijk jaar achter de rug, met een bedrijfsresultaat van € 4,9 miljoen. Daarmee ligt het resultaat lager dan in voorgaande jaren. In 2016 hadden we in een deel van onze markt te kampen met lastige marktomstandigheden, waardoor onze bedrijfsopbrengsten daalden met € 3,7 miljoen. Van een omzetgroei zoals we die de afgelopen jaren in de voor ons nieuwere markten hebben gerealiseerd, was in 2016 geen sprake. Die bedrijfs­opbrengst daalde met € 9,1 miljoen. In de railmarkt was er in 2016 daarentegen sprake van een stijgende omzet. De totale bedrijfsopbrengsten van Movares over 2016 zijn uiteindelijk uitgekomen op € 129,3 miljoen en zijn daarmee € 3,7 miljoen lager dan de bedrijfs­opbrengsten in 2015. De toegevoegde waarde is eveneens gedaald en komt € 2,1 miljoen lager uit dan in 2015.

De orderintake is in 2016 heel goed geweest, zodanig zelfs dat er sprake is van een stijging van het opdrachtvolume van 15% ten opzichte van het volume in 2015. De orderportefeuille is daarmee goed gevuld en dat biedt een goede uitgangspositie voor 2017.

Lees het Movares jaarbericht.


Samengevat in cijfers ziet 2016 er als volgt uit:

tabel_cijfers_2016


Vernieuwend

Een specialistisch bedrijf als Movares moet zich onderscheiden door blijvend vernieuwend bezig te zijn. Alle medewerkers van het bedrijf krijgen de kans om bij onze Innovatiestudio’s voorstellen in te dienen. Bij de uitwerking zoeken we vaak samenwerking met andere partijen. Deze aanpak combineert praktische bruikbaarheid voor onze klanten met enthousiasme van onze medewerkers en is al een aantal jaren zeer succesvol. In 2016 zijn er diverse goede ideeën ontwikkeld. Het ging hierbij o.a. om nieuwe manieren om dijken te stabiliseren, doorontwikkelingen op gebied van topologisch ontwerpen, mobiliteitssimulaties en virtueel testen.
Naar analogie van de Innovatiestudio’s zijn in 2015 Businessstudio’s ingericht om bestaande werkgebieden verder te ontwikkelen. In 2016 zijn er onder andere successen geboekt op het vakgebied van systeemintegratie en dynamica en het slim toetsen van dijkvakken. Ook in het toepassen van virtual reality, augmented reality en mixed reality in simulaties zijn we succesvol geweest. Een voorbeeld hiervan is het toepassen van crowd simulatie. In 2016 zijn hiermee doorstroomscenario’s uitgewerkt voor de Oostlijn in Amsterdam en de Apenheul in Arnhem.

Movares 10 jaar

In 2016 hebben ons 10-jarig bestaan gevierd. In 2006 hebben we als bedrijf het besluit genomen om ons te gaan verbreden op de mobiliteits- en inframarkt. Tot dat moment hadden we ons specifiek gericht op de railinframarkt. Daarmee werden klanten als gemeentes, provincies, waterschappen, GWW-aannemers, Rijkswaterstaat, TenneT en energiebedrijven belangrijker voor Movares. Dit besluit
heeft grote gevolgen gehad: een belangrijk deel van onze omzet komt anno 2016 uit die nieuwe klantgroepen. Alle reden dus om ons 10-jarig bestaan niet ongemerkt voorbij te laten gaan. We hebben een evenement over de implementatie van de Marktvisie georganiseerd voor onze relaties en voor onze medewerkers hebben we geweldig feest gegeven.

Ambitieuze agenda

Voor 2017 hebben we een ambitieuze agenda. Het doel is groeien in toegevoegde waarde en winstgevendheid en, als logisch gevolg daarvan, in aantallen medewerkers. We hebben extra specialisten nodig om een trekkersrol te vervullen in bepaalde marktsegmenten en jonge talenten op te leiden tot vakspecialist.
We willen als bedrijf kwalitatief goed presteren met hoogwaardig advieswerk resulterend in een goed rendement. Zo blijven we een aantrekkelijk bedrijf voor onze klanten en onze medewerkers. Deze laatsten hebben overigens 70% van onze certificaten van aandelen in handen en zijn daarmee mede-eigenaar van Movares. Dit gegeven is symbolisch voor het ondernemerschap en de betrokkenheid van onze mensen bij het realiseren van hun en onze ambities.